Hírarchívum

Újabb szereplõkkel bõvült a magyar zenepiac márciusban

Márciusban két új zeneszolgáltatás elindulását is üdvözölhették a magyar zenefogyasztók. A Muzzia a fizetõs streaming kategóriában indult, a YouTube magyar oldala pedig a megszokott ingyenes tartalommal, de immár a magyar szerzõk jogdíjbevételeit erõsítve lépett be a hazai piacra.Márciusban két új zeneszolgáltatás elindulását is üdvözölhették a magyar zenefogyasztók. A Muzzia a fizetõs streaming kategóriában indult, a YouTube magyar oldala pedig a megszokott ingyenes tartalommal, de immár a magyar szerzõk jogdíjbevételeit erõsítve lépett be a hazai piacra.

Egyre több legális zeneszolgáltatás igyekszik mûködõképes és fogyasztóbarát alternatívát biztosítani a kalózkodással szemben a magyar zenei piacon is. A független magyar zeneszerzõk 2006-ban indult letöltõ szolgáltatása, a dalok.hu mellé 2008-ban becsatlakozott a Vodafone korlatlanzene.hu rendszere, majd 2011-ben a Magyar Telekom Zenecentere és az Apple iTunes szolgáltatása lépett be a hazai piacra. Idén immár három új szolgáltatást is üdvözölhetünk hazánkban, a januárban indult, francia eredetû Deezert követõen márciusban két új szolgáltatással, a Muzziával és a YouTube magyar oldalával bõvült a kínálat.

A Muzzia a CD-korszak látványos eltemetésével fizetõs streaming szolgáltatást nyújtva igyekszik elnyerni a fogyasztók kegyeit, remélve, hogy rendszerükkel sikerül egyensúlyba hozni a zenefogyasztók igényeit és az alkotók méltányos díjazását. Induló akciójukban minden új csatlakozó harminc napig ingyen tesztelheti a 13 millió dalt ígérõ kínálatot. Szolgáltatásuk újdonsága, hogy az elõfizetõk számítógépen, mobiltelefonon vagy bármely internet csatlakozásra képes eszközön hozzáférhetnek a felülethez, amelyek ideiglenes tárhelyén keresztül offline is hallgathatják a választott dalokat.

A YouTube hazai verziójának indulása elsõ pillantásra talán nem tûnik jelentõs változásnak, hiszen a felhasználók a YouTube.hu kiterjesztésû oldalon a már megszokott formában érhetik el a választott tartalmakat. Az Artisjus Dal+Szerzõ címû, elsõ ízben múlt héten kiadott magazinjában olvasható beszámoló szerint azonban a YouTube.hu elindulása a szerzõk számára igazán nagy elõrelépést jelent: az oldalnak köszönhetõen ugyanis ezek részesülhetnek majd a portál reklámbevételeibõl. Az Artisjus reklámbevétel-arányos szerzõdést kötött a YouTube-bal, amelynek alapján jogdíjat tud majd fizetni a hazai zeneszerzõknek és szövegíróknak. A jogdíjakból történõ részesedéshez szükséges, hogy a felületre YouTube-partner töltse fel a dalokat, és hogy a videó körül engedélyezzék reklámok elhelyezését, valamint ténylegesen is reklámbevétel keletkezzen. A zeneszerzõk és szövegírók az Artisjus-on keresztül részesülhetnek a jogdíjakból, az elõadók saját kiadójukkal kötött megállapodás szerint, míg a független zenekarok esetében adott a lehetõség, hogy maguk kössenek partnerségi szerzõdést a felület üzemeltetõjével.

Az Artisjus 2012 márciusában indította el negyedéves zenei magazinját Dal+Szerzõ címmel, amelyet a Lángoló Gitárok blogot és újságot is jegyzõ Budapest Rock N Roll (BPRNR) mûhellyel együtt szerkeszt. A szerkesztõk egyik célja, hogy a lapban a digitális forradalommal együtt alakuló zeneipar fejlõdését nyomon kövessék és segítsék az alkotókat illetve a rajongókat eligazodni a témában. A magazin indulása kapcsán a lap szerkesztõsége diákújságíró pályázatot is hirdetett, amelyre a zene és az újságírás iránt érdeklõdõ középiskolások és felsõoktatásban tanulók jelentkezését várják. A pályázat részletei a Dal+Szerzõ magazin honlapján olvashatók.

Forrás: HENT