Hírarchívum

A német BMG három lépcsős CD árstruktúrát vezet be augusztustól

A csökkenő lemezeladások megállítása érdekében a BMG egyelőre kísérleti jelleggel Németországban három lépcsős árazási struktúrát vezet be a CD albumokra augusztustól. Az új árak alapján ugyanaz a korong három árban és „felszereltséggel” lesz megvásárolható.Ahogy a világ legtöbb pontján, Németországban is esnek a CD-k eladásai (egy esztendő alatt majdnem ötödével), így a kiadók új stratégiákat keresnek, hogy visszaszerezzék korábbi pozícióikat. A német BMG most a három lépcsős árazással próbál előre lépni, bár a legolcsóbb kategóriással kapcsolatban komoly problémákkal kell szembenéznie.

A terv szerint a legalacsonyabb árkategóriájú (low-cost) lemez csak magát a hanganyagot tartalmazza, kívülről alig különbözi majd egy otthon másolt CD-től, ugyanis nem jár hozzá borító, sőt a track-lista magára a korongra lesz nyomtatva. Az ára viszont 10 Euró alatt lesz néhány centtel. A második kategória a közepes árfekvésű (mid-range price) lesz, amelyben a hagyományos, eddig megszokott minőségű CD-t lehet majd megvásárolni, vagyis a lemez mellett igényes borító-füzettel, esetleges kiegészítőkkel. Ennek az ára 13 Euró körül lesz, ami egy kicsivel kevesebb a ma a piacon megszokottnál. Végül, de nem utolsó sorban a legfelső kategóriát (luxury version) az olyan kiadvány képviseli, amelyen már DVD anyag is található a megszokott hozzávalók mellett. Itt az ár várhatóan 18 Euró körül lesz. Ma egy új megjelenésű CD Németországban átlagosan 15, egy korábban megjelent „katalógus CD” 13 Euróba kerül.

„Ezekkel a lépésekkel a cég, akár 25 százalékkal is növelheti eladásait ezen a piacon – reménykedett Maarten Steinkamp a BMG német-svájci-osztrák divíziójának elnöke. Elsősorban a német anyagainkkal szeretnénk tesztelni a vásárlókat az új árszisztémákkal kapcsolatban, így több lehetőséget is adunk a választásra ezzel. Ha beválik, más termékeinkre is átvetítjük mindezt. Már elkezdtünk tárgyalni kiskereskedelmi partnereinkkel az új árstruktúra bevezetéséről.”

Albert Wagner, az L&P nevű berlini kiskereskedő cég vezetője az elképzelést érdekesnek tartotta, de nem akar addig semmit sem mondani, amíg nem találkozott a részletekkel. Azt azonban ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy a boltoknak egy nehézséggel szembe kell majd ebben az esetben nézniük: ugyanannak a lemeznek most háromszor annyi helyet kell biztosítani majd a polcokon, ami a mai trendek ellen megy, amikor egyre kevesebb helyet adnak a lemezboltokban a CD-knek, hiszen a videók, DVD-k, szakkönyvek, poszterek és az egyéb kiegészítők legalább annyira kelendőek már.

A BMG-nek még egy komoly problémával is szembe kell néznie: a legalacsonyabb árkategóriájú (low-cost) lemezeket a hivatalos német slágerlistára a szabályzat szerint az áruk miatt nem vehetik fel. Így előfordulhat, hogy hiába produkálna egy előadó nagy eladásokat ebben a kategóriában, ez nem jelentkezne a listákon.

Ugyanitt, vagyis a német piacon szeptembertől várható a Sony Music és a Universal kiadók által támogatott Pocket it! CD-k megjelenése (lásd korábban: A Pocket CD lehet a single megmentője), amely a hagyományos single-lemezeket váltaná fel sok extrával, kisebb formátumban megjelentetve. Az ára 2,99 Euró lesz majd.

(a BillboardBulletin alapján)