Hírarchívum

Nõtt és átrendezõdik az amerikai lemezpiac

Az amerikai lemezpiac nõtt a tavalyi esztendõben, ami a világ többi részének eredményeit tekintve óriási eredmény. A meglepetés viszont az, hogy a kiugróan jól teljesítõ Usher mellett a country és fõleg a latin zene nyomta felfelé a számokat.Az elmúlt esztendõ pozitív eredményével kerül be az amerikai zenei ipar történetébe, hiszen míg szinte világszerte mindenütt csökkenõ adatokról számolnak be, az amerikaiak a rohamosan növekvõ digitális zenei piac mellett is jócskán vásároltak a hagyományos hanghordozókból. Az Egyesült Államok lemezpiacát figyelõ Nielsen Soundscan adatai szerint a növekedés tavaly 1,6 százalékos volt és ezen belül is feltûnõen nagyot fejlõdött a latin zene, amely továbbra is hódít - az országban tavaly 16 százalékkal több hanghordozót adtak el ebbõl a fajtából, mint 2003-ban. Az eredmény figyelemreméltó, hiszen a lemezpiac ennél jóval kisebb arányban fejlõdött, azaz a salsát, merenguét, latin zenét tartalmazó korongok növekedési ütemének tizede volt csak a teljes fogyás növekedése.

Az 1,6 százalékos növekedésnek egy négy éve tartó tendencia végét jelenti, amelynek jelei már a félévi adatoknál megmutatkoztak, és csak sejteni lehetett, hogy a piac élénkülése tovább folytatódik. A popzenei piacot hagyományosan egy-egy nagy sztár lemeze mozgatja, viszont évek óta nem volta példa arra, amit Usher „Confessions” címû nagylemeze produkált. Az r&b sztár albumának egész egyszerûen nem akadt igazi vetélytársa. Ebbõl több mint nyolcmillió példány fogyott 2004-ben az Egyesült Államokban és közel négymillió még világszerte.

Jó évet zárt az amerikai piacon ismét erõsödõ country, amely 12 százalékos növekedést ért el. Ez részben néhány nagy név kiemelkedõ produkciójának köszönhetõ, részben pedig a tradicionális country zene és a mainstream rádiók popzenéje közötti határvonal közeledésének. A további stílusok közül a hip-hop és r&b elõadók valamint a rockzenészek lehetnek még elégedettek 2004-es teljesítményükkel a lemezeladások tükrében.

A kiemelkedõt viszont kétségtelenül a latin muzsika teljesítette, amely évek óta növekvõ tendenciát mutat, idén viszont már az amerikai eladások egyik motorja volt. Az elõadók közül elsõsorban a Los Temerarios és Marco Antonio Solís vitték el a bevétel nagy részét. Az Egyesült Államokban - a latin blokkon belül - fõképp a mexikói zenéket keresték, ami nem is meglepõ a bevándorlók nagy számát és a liberális amerikai gyakorlat szerint a spanyol nyelv szabad alkalmazását tekintve. A Billboard hivatalos listája szerint a legkelendõbb latin album Marco Antonio Solís nagylemeze volt, a „La Historia continúa” még 2003 végén jelent meg, de még a Billboard kétszázas listáján is sokáig magasan jegyezték. A latin zene és közönsége térhódítását pedig már a rádiók és tulajdonosaik is követik, egyre több latin rádió jelenik meg az USA-ban és nem csak a déli államokban. Ennek legutóbbi áldozata egy húsz éve rockot játszó washingtoni állomás, amely év elejétõl egy éles váltással állt át a spanyol ajkúak kiszolgálására egy Seattle-i társához hasonlóan.